onsdag 18. januar 2012

Ny medalje i vintertriathlon!

Årets NM i vintertriathlon ble arrangert forrige søndag. Lygna var igjen stedet for årets konkurranser. Innlagt i årets konkurranse var også Europa-Cup. Startlisten inneholdt ikke mange navn, men de som stod der er sterke triathleter. Rammene rundt konkurransen så ut til å være veldig gode, med 2 små kalde grader og oppholdsvær.

Dagene inn mot NM hadde jeg trent mye og godt. Siste konkurranse var et lite skirenn på Øverby helga før, der det virket som om formen hadde blitt løftet et hakk. Allikevel var jeg veldig spent på hvordan kroppen, og da spesielt beina ville reagere på løp og sykkel i snø med mange treningstimer på ski samme uke.


                                                    Fotograf: Frank Wøien Mo, Valdresrittet 2011.


Planen min var å åpne hardt på løpinga for og sikre meg størst mulig forssprang på de 2 syklistene, Hanne Trønnes og Borghild Løvseth. Det gikk sånn passe. Forholdene som så faste og fine ut ble raskt forvandlet til løst og "tufsete". Derfor var det vanskelig å få nok fart på beina og bruke min forsè med OK løpeteknikk. Allikevel fikk jeg en god luke nedover og beina føltes bra. Syklinga var mer eller mindre håpløs. Med ordentlige "knotete" forhold der sykkelen levde sitt eget liv tapte jeg MYE tid til de nevnte syklistene som kom jagende bakfra. Jeg hadde rett og slett ikke teknikk eller guts til å sykle de 10 kilometerne i mange centimeter løssnø. Løping med sykkel, der andre tidvis sykler, går sakte. Borghild og Hanne taklet derimot forholdene perfekt og kom susende forbi. Jeg innså at minuttene kom til å gå fort i Deres favør. Imponerende å se hvordan de løste teknisk krevende sykling.

Ut på langrennsdelen ble fokuset på å sikre meg bronsemedaljen. Da jeg skiftet fra sykkel til ski var jeg nummer 5. Avstanden opp til de 2 foran var overkommelig. Heldigvis tok jeg raskt igjen en russisk jente, før jeg så ryggen til Brita som var 4.jente. Med en langrennsdel som var godkjent klarte jeg og sikre med 3.plassen totalt. Greit fornøyd med det, tross håpløs sykling. Beste etappetider på både løp og ski med god margin.



Nok en medalje fra NM er dermed inkassert. Nå venter noen helger med viktige langrennskonkurranser. Først Norges-Cup/Scandinavisk-Cup på Nes førstkommende fredag. Med gode ski og en form som begynner og bli god håper jeg og plassere meg høyt på resultatlista. Deretter venter NM på Voss med Ronnie som reisefølge. Det gleder jeg meg skikkelig til og har forhåpninger om gode renn.

Da er det bare å lade skikkelig. I kveld blir det pusting under klubbrenn på Vind!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar