søndag 18. september 2011

En ny trippelseier i boks!

I går løp jeg og nesten 10 000 andre mennesker et av løpene i Birkebeinerarrangementene. Strålende sol, nesten vindstille og god temperatur satte flotte rammer for løpet. Grunnet regn, regn og atter regn i sommer, var årets løype noe forandret etter ca 7 kilometers løping. Løypelengden ble dermed over 2 kilometer lenger. Den nye løypa var utrolig fin og den skilte kanskje mer enn den opprinnelige løypa. Terrengpartiene var nesten mer krevende, men gode grusveier førte til at snittfarten ble raskere. Dette er jo en klar fordel for de som løper en del og har et godt løpesteg. Tror flere av deltakerne har vondt både her og der etter årets løp. Høyere fart og hardere slag mot beina, resulterer i gangsperre hos mange.


                                      Bildet er hentet fra kondis.no....

For min del var gårsdagen ikke noe superdag. Kjente det allerede på oppvarmingen at beina var tunge og at kroppen ikke var helt med på notene. Hvorfor det var slik vet jeg rett og slett ikke, men jeg kan ikke ha superdag hver dag nå heller :) Starten vår, kvinner elite, gikk klokka 11.05. Det var stort og godt startfelt. Hadde som mål før start og kjempe om topp 3 totalt. Allerede fra start var det 3 løpere som skilte seg ut, jeg var en av de. Farten var ganske høy og jeg kjente jeg slet med å holde følge med Kjersti Karoline Danielsen og Inger Liv Bjerkereim Nilsen. På en vanlig dag tror jeg tempoet hadde vært fullt overkommelig. Jeg sakket av litt på farten for at syra ikke skulle få alt overtaket på beina mine. Tenkte at det var nok av kilometer igjen for å gjøre mitt løp. Av erfaring er noen dager tunge i starten og at det løsner litt etterhvert. Heldigvis begynte jeg aldri og tenke negativt, men fant en OK flyt og holdt egentlig jevnt bra tempo.

Etter ca 30 minutters løping stod Inger Liv sammen med mamma og pappa ved passering etter Spiten. Hun hadde snubla og kjørt kneet inn i en stein. Hun måtte desverre bryte. Beinet hadde hovnet opp til det dobbelte og haiket med mine foreldre ned til Lillehammer. Det var synd, for Inger Liv hadde virkelig dagen og kunne ha utfordret gårsdagens vinner, Kjersti Karoline.

Herfra og inn var jeg aldri truet bakfra og samtidig hadde jeg ingen mulighet til å ta opp jakten på vinneren. Beina og kroppen ville rett og slett ikke løpe fortere. Sånn er det bare, noen dager er bare pill råtne der hverken teknikk eller steg er gira på å gjøre det hodet vil.


                                      Bildet er hentet fra kondis.no

Den nye løypa var etter min mening mer publikumsvennlig. Har aldri sett så mange ivrige langs løypa som var der for å lage liv. Dette setter vi som løper utrolig pris på og gjør at motivasjonen stiger noen hakk.
Selv om min dagsform ikke var noe å rope hurra for, ble det 2.plass totalt blant damene. Hadde håpet og trodd at jeg kunne være nærmere vinneren, men da må kroppen spille på lag.
Samtidig var jeg egentlig aldri truet i forhold til å vinne Birkebeinertrippelen totalt. Dermed var 2 av målene før start nådd - godt fornøyd med det!

Intervju jeg gjorde i går, kan leses på disse linkene:

Langrenn.com:   http://www.langrenn.com/myhre-innfridde-forventningene.4960612-1743.html

Kondis.no:  http://www.kondis.no/myhre-og-post-trippelvinnere.4960602-127699.html

Håper på en bedre dag neste helg, NM i maraton i Oslo. Jeg gleder meg!                  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar