onsdag 28. september 2011

Tja- jeg er blitt Norgesmester på maraton!

Ja, det ble jeg søndag 25.september 2011. Noresmesterskapet var innlagt i Oslo maraton og jeg ble beste kvinne totalt. Gull - JA, bra løp - NEI! Allikevel- GULL ER GULL!

                             Bildet er hentet fra, aftenposten.no

Vi reiste innover til Oslo tidlig på morgenen. Frokosten ble inntatt i bilen uten problemer. Den bruker og gå litt tregt pga mye nærvøsitet før konkurranser, men jeg var nok ikke nok nervøs til at den bød på noen problemer. Fikk parkert greit og gikk mot startnummerutdelingen på Rådhusplassen.
Det var flott vær og god temperatur. Mye folk var det allerede klokka 9 på morgenen. Det var rekord- deltakelse i årets Oslo maraton med nesten 16 000 spreke løpere på startstreken.
Jeg fikk hentet startnummer og gikk raskt gjennom sirkusteltet som utdelingen var lagt inn i. Det var diverse stands, men jeg stoppet ikke opp ved noen. Rasket med meg gratis VG, slik at mamma, pappa og Ronnie skulle ha noe og lese i hvis de kjedet seg underveis da jeg løp :)

Vi surret litt ute på Rådhusplassen før vi beveget oss opp mot Akershus-festning, der starten skulle gå. Hilste på ei blid, Mari Johanna Brox. Hun var i full oppvarming før hennes 10 km. Snakket med en lokal kjenning, Kjell Harald Gullord fra Biri, i dokø. Han skulle også løpe 10 km, for deretter å være heiagjeng for oss som løp helmaraton.


Før start på maraton jogget jeg  bare litt lett. Det blir ikke den store oppvarmingen før slike lange løp. Bare nok til å kjenne litt på hvordan bein og kropp fungerer. Akkurat på søndag var jeg litt dau, fikk ikke den gode følelsen. Pytt tenkte jeg og var ikke villig til å bry meg noe særlig med den feelingen der og da. 42,2 kilometer på asfalt er langt og mye kan forandre seg etterhvert, bare man kommer i gang.

På startstrek traff jeg flere kjente, både i Rune Kvikstad og Tommy Støa. Snakket litt med Rune. Jeg hadde som mål å henge med han. I fjor løp han på 2.46 i Oslo. Det hadde vært et veldig bra løp fra min side om jeg klarte den tiden. Derfor ble det avtalt å åpne med kilometertider på 3.50 min.

Starten gikk og jeg fant ryggen til Rune og 3 andre herrer. Gode fartsholdere alle sammen tenkte jeg. Det var greit å holde følge. Vi passerte 4 km på 15 minutter. Beklageligvis var det den nest siste passeringen jeg tenkte over. Tidlig begynte jeg og se på kilometerskiltene som viser hvor langt vi hadde løpt, og dermed begynte jeg og tenke på hvor mange det var igjen til mål. Husker tanken om hvor sjelden de kom og hvor tungt det var og løpe avstanden mellom de.

Hele første runde hadde jeg andre herrer å løpe med. De holdt jevn, god fart. Vi passerte 21,1 km på 1.21 time. Helt Ok passering! Skulle ønske jeg hadde hatt en bra følelse og hatt mye saft i beina på de neste 21,1 km. Desverre hadde jeg ikke det og jeg måtte slippe flere herrerygger. Heldigvis kom det opp nye rygger bakfra av det mannlige kjønn slik at jeg klarte å utligne farta med jevne mellomrom. Jeg var aldri truet av andre kvinnelige løpere.

Siste runden var tung både for beina og ikke minst for hodet. Jeg måtte virkelig jobbe med meg selv for hver eneste meter. Slik blir det da du ikke har den gode, råe følelsen på maraton. Da går det fort 1 sekund saktere per kilometer som utgjør mye på en slik distanse. Synd, men slik er det.


                    Bildet er hentet fra, friidrett.no

Vel i mål etter en tøff siste time av løpet, kom jeg i mål som NORGESMESTER på maratondistansen i Norge. Ikke helt fornøyd, men fornøyd med gull. Det er det alle har sagt og sier til meg at: "Du må jo være fornøyd! Du er jo Norgesmester! GULL er GULL!"
Ja, i ettertid er jeg fornøyd. Jeg vant løpet på en OK tid. I fjor på denne tiden var jeg virkelig i støtet. Var i den såkalte flytsonen og fjorårets beste form. I dag på denne tiden er jeg ikke i nærheten av den flytsonen, men i grei form, langt fra toppform. Den skal komme etterhvert nå. Jeg er på tur oppover i formkurven. Akkurat slik det skal være i forhold til skisesongen, som jeg ser så fram mot. Det kribler i bein og armer mot vinter og snø. Ja, faktisk - det pirrer meg skikkelig!

Derfor tar jeg med meg alle de gode resultatene og konkurransene jeg har vært igjennom denne sommeren og høsten. De har alle gitt meg mye positivt. Akkurat det føles riktig og givende.

Denne uka har vært og skal være veldig rolig. Det er en utfordring for meg og trene lite og så rolig, men det er noe jeg MÅ gjøre nå. Jeg skal få igjen overskudd og trøkket i beina. Neste uke braker det løs med skikkelig hardkjør. Da må både hode og kropp være med fra første økt. Det er slike uker som gjøre meg bedre!
Nå er fullt fokus på ski og skisesong, selv om jeg har fått mange spørsmål om nettopp det. Er du løper eller langrennsløper. Nå er jeg langrennsløper og står for det. Så får løping være løping til 1.april 2012. Da setter vi opp status.

Her på disse linkene kan dere lese enda mer om årets Norgesmesterskap:

Kondis.no:   http://www.kondis.no/oslo-maraton-maratonloepet-med-nm.4963772-127676.html

Aftenposten.no:   http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article4237662.ece

Oppland Arbeiderblad, oa.no:   http://www.oa.no/sport/article5749497.ece

Ha en fortsatt fin uke og nyt været, sommeren skal jo komme tilbake. For min del blir det tur til fjells!

1 kommentar: