mandag 7. mai 2012

Herlig! Det er vår...

Vi er allerede godt inne i mai måned. Det er faktisk en av mine favorittmåneder. Ofte fordi treninga går lett og jeg kan aldri bli lei lange dager, tidlig lyst og sent mørkt. Jeg får bare masse energi av det! Virker som om formen virkelig får et boost også - av lyset. Sol, varmere dager, klar luft og gjørmete stier...



Siden sist har det skjedd noe, men ikke veldig mye. Fullførte Skarverennet til en god 8.plass. Selve rennet var ikke noe spesielt bra, men plasseringen var god, i et veldig tøft startfelt. Ble gående alene hele rennet, det vil si i ingenmannsland mellom de som ble fra nr.2 (Bjørgen) og nr.10 (Astrid U. Jacobsen). Må innrømme at å ligge i det vakumet, både var tøft psyken og kroppen i 38 kilometer. Med bedre dagsform hadde jeg håpet å bli med gruppa foran. Beina var desverre ikke helt med på notene og mulig at Troll Ski uka før, fortsatt satt litt i kroppen.

Viggaløpet ble årets første løpekonkurranse. Løpet som samlet rekordmange løpere, med start på Gran og målgang på Brandbu. Stilte til start uten de store forhåpningene. Målet var å løpe teknisk riktig. Lette steg og holde kroppen høyt hele veien. Drøye 9 kilometer på asfalt i motvind gikk unna over all forventing. Slutt tida mi ble 31.59. Veldig godt fornøyd. Fantastisk gode bein og et hode som ville løpe fort, gjorde dagen til en høydare. Dette gav meg de svarene jeg har kjent de siste dagene på at formen var god.
Med en litt for defensiv start gjorde at tida ble som den ble...hadde mye å gå på mot slutten. I ettertid er det kanskje like greit å sitte igjen med den følelsen på årets første løp. Nettopp - godfølelsen!

Siden den gang har jeg trent bra, veldig bra... Samme uka som Viggaløpet passerte jeg 25 timer. Med 3 hardøkter den uka, alle med løpesko, er det mer enn godkjent. Fikk også mine første sykkeløkter den uka. Totalt 9 timer på nye sykler. Gikk også litt på ski på Sjusjøen. Da de kan skimte med perfekte forhold og nykjørte løyper på denne tiden av året, er det bare å sette kursen til fjells. Godt for kroppen å nyte sol og ski, samt verdifull skitrening i slutten av april. Resten av øktene bestod av løp. Gode lange turer og noen litt kortere.



Forrige uke var preget av en liten forkjølelse, men ikke verre enn at jeg var i trening hver dag. Mange timer løp stod på planen, men med intervall på ski 1.mai gjorde starten på den uka perfekt.
Helgas trening besod av intervaller med løpesko i motbakke. Restitusjonsøktene var løp og 1 sykkeløkt.
Formen er god og det er herlig å trene! Spesielt da de siste øktene ble utført på hytta, i helt kanon treningsvær på Vaset. Med mamma og pappa som både matlagere og klesfraktere under øktene...Ja, vi blir bortskjemte... Gjør godt for kropp og sjel med ferdiglagde måltider til alle tider på døgnet. Takk!

Ronnie begynner å komme i slag og vi matcher hverandre på løpeintervallene. Det gjør at vi tar ut litt mer en hva komfort-sona vår er glad i... I går løp jeg til jeg så 2 stykk Ronnie i hælene...Kan umulig være bra...?

Begynner å føle meg bra klar for årets maraton debut om 13 dager. Jeg har blitt invitert til København og Deres Nycredit Copenhagen marathon den 20.mai. Mitt mål er klart: Ny personlig rekord!

Tiden fram til avreise skal brukes godt. Noen økter på tartandekket på Gjøvik stadion. Både lange økter, fartsøkter, samt progresive økter med varierende underlag skal gjøre beina fit for fight. Gleder meg stort iallefall til å løpe maraton igjen og spesielt da i et så stort felt som de får til i Danmark.

For de som tror at det bare er fokus på løp om dagen, kan jeg si at jeg får plass til noen skiøkter (kanonforhold fortsatt på Sjusjøen - ny skitur i slutten av uka), sykkeløkter og styrkeøkter... Rulleskiene må jeg også finne fram. Jeg er glad i variasjon og jeg tror det er årsaken til at jeg aldri har vært skadet.



På fredag skal jeg til min kjære sponsor, IDT på Lena for å vise fram deres nye rulleski. Er Dere i nærheten er det bare å komme. Jeg er der fra kl 13 og det samme er Petter Soleng Skinstad. Smøretraileren dukker også opp med Ronnie, Åge Skinstad, Knut Nystad med fler. Kom, kom!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar