tirsdag 23. oktober 2012

Jeg løper fortsatt!

Mye har skjedd siden forrige innlegg og mange løp har blitt løpt. Nå skal jeg prøve å oppsummere litt i korte ord for dere som er interessert.

For å ta det første først. Oslo maraton med innlagt NORGESMESTERSKAP gikk bra og jeg innfridde mitt mål for sesongen. Jeg løp under det tidskravet jeg hadde satt meg før sesongstart. Min tid ble 2.44.43 og det holdt til første plass i løpet og en ny norgesmestertittel. Den andre på rad! Jeg hadde en god dag i Oslo og jeg lå an til en tid på 2.41-2.42 helt til det gjenstod ca 4 kilometer. Da ville ikke beina være med på kjøret lenger og jeg måtte slippe den gode gruppa jeg hadde løpt med fra start. Jeg mistet 2 drikkestasjoner, den ene ved passering 25 kilometer og den andre ved passering 30 kilometer. Dette gjorde at jeg ikke drakk mellom passering 20 og 35... Dette var nok noe avgjørende for den manglende piffen mot slutten.
Allikevel hadde jeg gode bein og en flott tur gjennom Oslos gater denne lørdagen i september, tross noe kaldt vær og mye vind.

                          Bildet er hentet fra bloggen til Frode Monsen: http://frodemonsen.blogspot.no/
Helga etter Oslo Maraton deltok jeg i NM terrenløp på Ås. Det å si at jeg deltok er helt riktig, for noe mer å skrive om dette løpet er det rett og slett ikke. På morgenen var jeg overhodet ikke klar for å hverken trene eller konkurrere den dagen, men jeg er ikke lett å stoppe....
En forferdelig opplevelse - nesten flaut, men jeg deltok da. Jeg burde innsett det på forhånd at det å konkurrere for 5. helg på rad og med en maraton helga før, er idiotisk. 85 løpe-kilometer i konkurranse på 5 uker er IKKE å anbefale....



Lørdag 13.oktober stod jeg på ny på startstreken. Furumomila ved Vikersund stod i terminlista. Samtidig var dette et av løpene som var uttaksløp for Nordisk i terrengløp senere i høst. Et løp jeg har lyst til å bli tatt ut til...
Jeg var veldig usikker på formen før start, samtidig som at jeg aldri har løpt 10 kilometer i konkurranse før. Derfor var det en god del sommerfugler i magen før start. Kl 14 gikk starten. Da hadde jeg allerede hatt en god løpeøkt på morgenen og reist de 2 timene til startstedet. Feltet hadde god fart ut fra start og jeg var greit med de første 3 kilometerne. Etter det fikk jeg kjenne på at jeg ikke har den farten i kroppen som trengs for å løpe i samme tempo som de beste på denne distansen. Heldigvis kom jeg meg igjen på slutten og tok innpå en del. Jeg ble nummer 6 på tida 36.25. Høy puls, men ikke helt fornøyd med beina denne dagen. Med mer trening på dette nivået og endret treningsopplegg er mulighetene store for å senke farten på de korte distansene.

                                                          Bildet er hentet fra Kondis

Nå i helga løp jeg kanskje det siste løpet for sesongen (hvis det ikke blir noe Nordisk). Det har vært en lang sesong, der mitt første løp var i slutten april. Etter Oslo maraton har både kroppen og hodet falt ned i en liten bølgedal. Allikevel er det jo kjempe artig å konkurrere.
Hytteplanmila samlet i år et rekordstort og et veldig sterkt startfelt. De fleste beste norske løperne var på start, samt noen gode svensker. Løypa vi løp er kjent for å være en løype det går an å sette personlige rekorder i. For å være ærlig var jeg hverken gira eller nærvøs før start. Egentlig bare daff og umotivert. Mye pga regnværet som denne dagen bød på.
Løpeøkta på morgenen var også av det tunge slaget.
Jeg var med noen av de andre jentene i sraten, men slapp en etter en. Ikke pga at det gikk tungt eller for fort, det fantes ingen fighting spirit i mitt hode. Jeg løp jevnt, men ikke fort nok. Pulsen var laber og det ble bare sånn halvveis alt. Ved passering mål var jeg nummer 7 på tida 35.40 (sånn ca)....
Litt skuffet, men ikke mer enn at det var glemt på turen hjem. Det var bare dagen da ikke ting fungerte.

De siste løpene bærer preg av at en lang konkurransesesong går mot slutten og at en ny er på vei. Jeg skal gå litt på ski i år og få med meg de viktigste happeningene. Selvfølgelig skal jeg klare å mobilisere både krefter og god lyst hvis det byr seg et løp i november med navn, Nordisk terrengløp.

Nå ser jeg imidlertid fram mot noen helger uten konkurranseprogram og noe jeg må ut på. Det skal bli godt. Denne sesongen har vært over all forventning og jeg ser med iver og lyst mot neste sesong allerede. Jeg skal trene godt i vinter. Tidene skal ned på alle distanser. Håpet er å få løpekyndig hjelp til både et treningsopplegg og teknikk. Nye mål har blitt satt og nye mål skal jobbes mot. Jeg setter alle kluter til og som et konkurransemenneske jeg er, så blir det både svette, noen tårer og kanskje litt blod... :)

Tusen takk for støtten dere har gitt meg denne sesongen, både familie, venner, SAMARBEIDSPARTNERE (dere er GULL-VERDT), Ronnie og andre. Dere gir meg inspirasjon og ekstra glede ved alle de tilbakelagte kilometerne.

Ting har som dere vet, ikke alltid vært like lett... Her var TV2 og Ernst A.Lersveen på besøk...
http://www.tv2.no/sport/ovrig/fra-30-kg-til-norges-beste-maratonloeper-3899519.html

Sånn har livet vært, men nå har det snudd...

                                                          Bildet er hentet fra Kondis

2 kommentarer:

  1. Dæven for en sesong du har hatt Marthe. Mye konkurranse. Må ikke bruke opp iveren etter å "fighte". Gøy å følge deg på bloggen, twitter og resultatlistene. Stå på videre :)

    SvarSlett