torsdag 17. mars 2011

2 dager til Birkebeinerrennet!

Nå er det bare 48 timer til start på Rena. Mange har Birkebeinerrennet som sesongens store mål. 16 000 løpere begynner nå å kjenne spenningsnivået øke.
Mars er jo en kjempe fin måned å gå skirenn i. De fleste har trent mange timer på ski. Både føre og temperatur innbyr til noen av årstidens fineste turer.


Bildet er tatt av Geir Sveum etter et kaldt skirenn i februar....

Det de fleste er mest engstelige for, er vel hvordan smøreforholdene blir. Mange gjør feil i å stresse de siste dagene med å høre på hva alle andre gjør, uten å stole på seg selv og egne erfaringer.

Jeg gleder meg til start. For første gang skal jeg starte i FIS-MARATHON cup. Det vil si start kl 8 sammen med de antatt beste løperne. Rennet er for meg viktig i form av å gjøre det best mulig i forhold til å ta hjem seieren i årets Birkebeinertrippel. Vant i fjor, og har som mål å vinne igjen i år. Det er mange gode løpere på start. Alle de beste langløper-damene stiller. De holder vanvittig høy fart fra start til mål. Jeg har ikke satt meg noe resultatmål, men vil (hvis føret tillater det) gå for ny bestenotering i henhold til tid. Håper det lar seg gjøre med start i denne puljen. På denne måten unngår jeg litt trafikk og jeg har lovet meg selv å ikke pingle ut i nedoverbakkene fra Sjusjøen til Birkebeinerskistadion. I dette området la jeg faktisk igjen minutter i fjor...

Så håper jeg Ronnie har truffet med ski smurt for 10 dager siden...og jeg treffer med dagsform...
Egentlig er jo ikke de 54 kilometerne så ille, det er bare et forferdelig onde med den sekken på minst 3,5 kilo på ryggen. Den er og blir en plage, men det er likt for alle. Jeg har bevisst ikke gått med sekk disse dagene. Eneste dagen med sekk blir på lørdag og ferdig med det.

Ønsker alle lykke til og god tur. Ser ut til at det blir et vær man kan nyte til fulle, både deltakere og tilskuere.
Stol på dere selv og lukk ørene for alle andre. Da blir ofte resultatet best. Skulle du ikke ha dagen, så er det faktisk ikke verdens undergang. Det er jo bare et skirenn!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar