søndag 20. februar 2011

Madshus Skimaraton!

Hvilket flott vintervær! Minus 20 grader, strålende sol og helt vindstille. Reiste opp til Raufoss Skistadion rett etter kl 9 i dag tidlig. Hadde et par ski som Ronnie hadde smurt tidligere i uka. Testet dette og fant ut at det var godt nok feste.


Varmet opp løpende med skisko og var klar til start kl 10.25. Alle vi jenter/damer startet sammen med gutta/mennene som deltok i aldersklassene fra 56 år og oppover. Det vil si til slutt av alle som deltok i skirennet. Starten gikk og jeg kom bra ut. Tok teten og hadde bestemt meg for å gå jevnt bra oppover mot Eikvelta. Det vil si ca 7-8 kilometer med motbakke. Følte jeg klarte å gå bra på ski uten å bruke for mye krefter. Mange av de foranstartende mennene ble hentet inn relativt raskt.
Vel oppe det første partiet er det lett helt til Veset, der den første drikkestasjonen var plassert. Her ledet jeg med litt over 2 minutter til nærmeste konkurrent. Mye trafikk i løypene hele veien...

Fra Veset og til Stangstua er det kupert terreng. Lite hvile, jobbing hele tiden i en variasjon av diagonal og staking. Ved passering hadde jeg økt ledelsen til over 4 minutter. Fra Stangstua går det kjapt nedover før vi begynner å nærme oss Øvre Vardal. De siste kilometerne til neste drikkestasjon inneholder noen motbakker som kan suge masse krefter ut av kroppen.
Etter passering 2.drikkestasjon er det et tungt jobbeparti med staking og noe diagonal noen kilometer før stigningen oppover mot Haug og Blivgodt. Her er det mange som er slitne og det gjør det ikke lettere at motbakken føles uendelig lang. Rett nedenfor Blivgodt er den siste drikkestasjonen.
Fra Bligodt og ned til mål er det forholdsvis lett.

Madshus Skimaraton er et flott skirenn i en fantastisk flott trasè. I dag var det trikkeskinner. Helt perfekt for den som trener til Birken. Mer lik løypeprofil enn det Madshus Skimaraton har i forhold til Birken tror jeg er vanskelig å finne.
I år var det helt forferdelig tråe forhold. Iallefall synes jeg det. Hadde ikke spesielt god gli i forhold til de mannfolkene jeg hadde å sammenligne med. Det følte jeg var demotiverende og jeg gledet meg veldig til hvert eneste diagonalparti. Tror jeg nesten ikke har sittet i hockey i dag..... Men for all del, bra trening og bra for meg at kroppen føltes bra. Grunnet kulden sparte jeg en del på toppfarten og var aldri over sone 3 i dag.

Eneste jeg ønsker å si til arrangøren er at vi jentene som går antatt raskest bør ikke starte til slutt. For et kaos det var til tider. De fleste er flinke til å flytte seg, men noen lukker ørene og vil ikke høre etter...det ble en del kluss og løs-snø-løping for å komme forbi. Samtidig gikk jeg hele rennet alene, uten å ha en god rygg å hvile meg i, sånn en gang i blant.

Det ble totalseier på en ikke altfor god tid, men jeg er OK fornøyd - fornøyd fordi kroppen føltes bra og at jeg kunne (hvis jeg måtte og ville) hentet fram 2 gir til. Ikke helt fornøyd med skiene som var tunge å gå på og gav lite igjen i form av fart i nedoverbakker.
Tror det var lurt for min del å gå i moderat tempo i dag. Har fått respekt for kulden etter renn med tett bryst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar