søndag 20. mars 2011

Sol, vind, drevsnø, "tunge" ski og mye folk = Birken 2011

Ja, så var Birkebeinerrennet anno 2011 vel overstått. Kan oppsummeres som i overskriften. Sola stod høyt på himmelen, vinden kom hardt fra nordvest, nysnøen som falt fredag ble til drevsnø i sporet, men mest gledelig var det at så utrolig mye folk var ute og heiet på alle de tusen som gikk over fjellet denne lørdagen i mars.

Starten var kl 8 og det var ca 8 minusgrader på start. Fikk opplyst om minus 21 grader på Kvarstad.... Det var litt surt, men rakk ikke å fryse siden tiden før start alltid gir litt for fort.
Stian i Madshus ordnet med feste på skiene, som Ronnie hadde gjort grunnarbeidet på før avreise til Lahti for 11 dager siden.

Kjente allerede ut fra start at dette kom til å bli en tung tur. Kroppen kjentes bra, men skiene kjentes "tunge" å gå på. Rett og slett buttet litt imot. Tror nok ikke det var festesmørningen, for egentlig kunne jeg ha hatt enda litt mer feste. Kjente jeg måtte jobbe for hver eneste meter.
Motvind og mye drevsnø førte til en lang rekke av løpere over både Dølfjellet og Raufjellet. Var ikke lett å gå i front.
Da vi nærmet oss Kvarstad ble føret bedre og vinden kjentes ikke like sterk. Jeg hadde bra med krefter fra Kvarstad og oppover mot Midtfjellet. Endelig tenkte jeg, hodet hadde våknet litt og blitt mer motivert etter en tung start.

Fra Sjusjøen og ned er et eget kapittel....

Konklusjon: Jeg har rett og slett ikke gode nok kaldsnø ski. Har vel egentlig merket det mange ganger før i vinter. Da det er kaldt i snøen føles det som om mine ski står bom fast. Derfor blir det leting etter nye ski....

Det gledelige med turen er min fart fra Kvarstad til Sjusjøen.
Jeg fikk 9 minutter dårligere tid i år enn i fjor, noe som er veldig bra i forhold til andre deltakere.
Jeg er tettere på totalvinneren og andre som slo meg med en ganske større tidsdifferanse i fjor (og i fjor hadde jeg kanonski).
Ser ut til at jeg ligger veldig bra an i forhold til mine argeste konkurrenter i henhold til trippelseier 2011.
Fantastisk mye folk langs løypa og ikke minst mye kjentfolk :)

I dag har jeg hatt en strålende skitur på skøyteski i strålende vær!
Nå blir det fullt fokus på NM del 2 førstkommende helg. Der er det 30 kilometer skøyting på programmet.
JEG GLEDER MEG!!!!! For formen er god.

Ellers så er jeg svært imponert over Petter Soleng Skinstad som debuterte i Birken på meget gode 2 timer og 49 minutter. Fantastisk bra!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar