fredag 1. april 2011

Snart 1 uke etter NM del 2!

Ja, da er det snart en uke siden jeg kom hjem fra Tromsø og full vinter. Jammen på tide for en oppdatering fra turen til "Nordens Paris".

Vi reiste til Tromsø torsdag morgen. Litt forsinkelser på Gardermoen ble det før vi var på vingene. Vel fremme ble vi møtt av full vinter, masse snø og minusgrader. I tillegg en sur vind som kom og gikk.
Torsdagen ble brukt til innlasting på hotell, skitur i NM løypene og buss-tur ala nordlending. Huhei hvor det gikk. Til og med Ronnie var skeptisk. Det var enten full gass eller full brems, både gjennom boligfelt på dårlig brøyta veier og gjennom sentrum i beste rush-tid.

Fredag ble det tur til stadion med NTG-bussen. Litt mer behagelig. Gjennomgang av løype, samt litt hardkjør og testing av ski. Veldig fine løyper, opp og ned - aldri kjedelig, men også tøffe med lite hvile og uforutsette værendringer. Resten av fredagen ble rolig for meg, mens Ronnie smørte ski (som vanlig). Jeg var på en liten luftetur i byen for å se og få litt inntrykk av Tromsø. Gjett om det var interessant :) Nordlendinger er faktisk nordlendinger. Møtte blant annet en same som dro til med en joik høyt og tydelig bortover gågata i sentrum - herlig!


Lørdag var tidlig opp, start kl 09.00.
Reiste til stadion med Laila Strand. Tok et par ski for å varme opp litt. Deretter ble det skitesting med Ronnie, som hadde da testet litt ski med Kristin Størmer Steira. Planen var å teste mitt beste par fra skitesten vi hadde dagen før og det paret til Kristin som var nest best. Det endte opp med at det ble Kristin sitt 2.par. Skiparet var herlig, lett å gå på og god gli. Valget var allikevel ikke lett. Det pga at det er 5 cm lenger enn mine og dermed litt uvandt for meg å gå på.

Starten gikk og som vanlig kom jeg litt dårlig ut. Jeg brukte mye krefter første 5-6 kilometerne for å komme fram i feltet og opp i en veldig bra gruppe. Syntes tempoet var greit da jeg endelig kom opp. Feltet sprakk desverre opp etterhvert og jeg lå litt feil plassert da rykket gikk. Jeg kom aldri forbi og fikk aldri den ryggen jeg ville ha. Derfor gikk jeg de siste 12 kilometerne alene. De som kjempet om plassene 5-11 klarte jeg desverre aldri og ta igjen og de bak tok heller ikke inn på meg.
Derfor ble det en OK 12.plass. Hadde som mål topp 10, så jeg er ikke helt fornøyd. Er heller ikke tilfreds med hvordan jeg løste løpet, ble rett og slett for defenssiv da rykket gikk - jeg fulgte ikke med i timen og var ikke tøff nok med å skuffe meg forbi hun som lå foran og slapp ryggen til de andre da de forsvant. Allikevel er jeg greit fornøyd med de siste 5 kilometerne. Jeg hadde krefter å gi og krefter å ta av. Allikevel var jeg ikke utslitt i mål......
Jeg hadde bra ski og jeg løste "utfordringen" med 5 cm lenger ski på en OK måte, selv om jeg ikke gikk like godt på skiene hele tiden, men tusen takk, Kristin for lånet :)

Resten av lørdagen ble rolig. Litt alene tid med Ronnie som jeg nesten ikke har sett i vinter kom godt med. Vi koste oss.
Søndag reiste Ronnie tidlig på stadion. Han hadde tatt på seg skitesting for Madshus. Jeg kom meg på stadion litt før kl 9. Gikk litt på ski i noen flotte turløyper. Sola tittet ordentlig fram og det var råflott i nord.
Fikk også sett endel på juniorene som hadde sitt avslutningsrenn. Mange flotte prestasjoner, mest gledelig var Kristine Torgersen sin flotte 3.plass i jenter 18!!

Nå er det en ny helg for tur. Blir rolig og avslappende. Litt skigåing blir det og det tradisjonsrike Ulsjøløpet i Torpa står for tur på søndag. Heldigvis et skirenn som bare er gøy og ikke et renn som har noe spesielt konkurransepreg over seg. Akkurat det jeg trenger nå!

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar