onsdag 2. februar 2011

NORGESMESTERSKAPET DEL 1!

I dag har vi kommet fram til onsdag 2.februar. Vi (jeg og Ronnie) kom hjem fra Steinkjer sen lørdagsnatt eller som jeg vil si det grytidlig søndags morgen.

Vi kjørte smørelastebilen hjem. Det var litt av en tur. Været i Trøndelag forrige uke viste seg fra sin dårligste side forrige uke. Da smørerne endelig ble ferdige med å rydde opp etter et hektisk NM satte vi snuten hjem i den store doningen. Snø, sterk vind og dårlig brøytet E6 gav på lav fart og mange lange kjedelige timer.

Etter 3 timer og 45 minutter måtte vi ta 45 minutter hvile pga regler for lastebilsjåfører. Klokka hadde passert midnatt da vi rastet på Hjerkinn.
Heldigvis var både vær og føre med oss fra Dovre og hjem. Bar asfalt og null vind førte til at hastigheten ble skrudd betraktelig opp.
Den store utfordringen var å holde seg våken. Jeg sovnet flere ganger, men da vi passerte Øyer begynte Ronnie å slite med å holde seg våken. Han ba om assistanse til å holde seg kjørbar. Han skravlet i vei om alt og ingenting, mens jeg satt trøtt ved siden av og oppfattet noen ord, men ikke fulle steninger. Svarene ble der etter. Tror det hadde blitt et ganske så morsomt lydopptak av den siste timen på tur hjem til vakre Hunndalen denne natta.


Bildet er fra langrenn.com

Vi kom oss vel hjem og vi parkerte lastebilen på Scania Hunndalen. Tror det var et flott syn å se 2 trøtte personer subbe gjennom Hunndalen en tidlig søndagsmorgen. Jeg med toalettmappa mi og Ronnie i sin kjære "Teddy-jakke" fått av en utstyrsleverandør.

Nok om turen hjem!

Lørdag gikk jeg min 2. og siste distanse i NM del 1. Duathlon 7,5km klassisk + 7,5km skate stod på programmet.
Vi ankom stadion i et forferdelig vær. Det snødde og blåste noe helt vannvittig. Det var absolutt ikke vær for et slikt innlandsdyr som meg. Heldigvis var Ronnie ganske bestemt på hva jeg skulle gjøre og gav meg bare skiposen med 4 par skate. Jeg begynte å teste ski med en gang og med et var bryteren slått på og været glemt. Jeg fant det paret jeg ville gå på ganske fort. Da var det bare å levere det til Madshus for siste klargjøring. På tur ut av bua tok jeg med meg mitt gode rubb-par. Det satt på første forsøk - heldigvis...
Godt å slippe unna alt stress og mas med ski før skirenn :)

Kl 11.00 gikk starten og jeg hadde bestemt meg for å henge med på den klassiske delen uansett hva det ville koste. Heldigvis var skiene bra, bedre enn noen av de andre sine og jeg fikk en fin reise rundt løypa. Følte jeg gikk bra på ski og brukte lite krefter.
Ved skibytte lå jeg i gruppa som kjempet fra 8.plass til 21.plass. Mange gode skiløpere jeg bare har sett langt forran meg på resultatlistene hittil i år. Jeg øynet muligheter for bestenotering i NM del 1 (14.plass fra NM Granåsen 2006).
Jeg klarte å kløne noe fryktelig akkuart i skiskiftingen. Jeg satt den ene foten ned i snøen og fikk våt snø i bindingen. Det var tabbe. Bindingen fungerte ikke slik den skulle desverre og jeg fikk aldri satt foten rett ned på skia jeg skulle skyve fra med. Jeg innså etterhvert at det var umulig å gå fort på den måten jeg fikk satt ned foten oppå ski på. Synd, men det var min egen feil. Jeg tapte litt tid på skøytedelen, men det var ikke langt opp til topp 10 i NM. Må si jeg var veldig sint og skuffa der og da (er det enda også)....

Men....jeg velger å se det positive i dette rennet. Jeg gikk MEGET bra klassisk til meg å være...jeg hang med :) Skøytedelen var langt under forhåpningene, men kroppen fungerte. Formen er på vei, endelig har det løsnet og hodet har fått en STOR energi-innsprøytning etter disse 2 rennene i NM. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen. Nå har jeg fått 2 positive tilbakemeldinger i skirenn, så neste gang blir det maks fart og guts fra start.

Det neste for meg blir et renn nå i helga. Har ikke bestemt meg om det blir Holmenkollen Skimaraton på lørdag eller om det blir Hallingrennet på søndag.
Om 10 dager er det Spar-Cup på Beitostølen. Jeg gleder meg! Ronnie blir med og er faktisk hjemme nesten hver dag nå i 14 dager....Det er herlig! Så på Beito forlanger jeg superski ala Ronnie :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar